tiistai 3. heinäkuuta 2018

Palaverissa hääpaikalla

Yhteydenpitomme hääpaikkaan on sujunut nyt neljässä eri erässä: ensin varauksen teko melkein kahta vuotta ennen juhlia sekä alustava menuusta ja muusta sopiminen, sitten vuoden kuluttua siitä hääpäivän siirtäminen viikolla. Kolmas kerta kului sopiessa kesälomareissumme nopean palaverin aikataulut, ja neljäs kerta oli eilen pidetty palaveri juhlatilassa paikanpäällä. Edellisen kerran kävimme siellä siis kaksi vuotta sitten, tietämättä että päädymme menemään siellä naimisiin joskus. Vaikka muistimme edelleen tosi hyvin kaiken mitä siellä oli, niin olimme silti kyllä mykistyneitä siitä, miten mahtava tuo mesta oikeasti on.

"Vihki"kappelimme


Palaverissa kävimme lyhyesti läpi vielä puuttuvia asioita. Mailitse olimme siis käsitelleet pääruuan, joten nyt mietimme kahvitusta sekä yöpalaa (joka tulee osalti illallisen tähteistä, osalti meidän tekeleistämme). Lisäksi sovimme hääpaikalla yöpyvien aamusaunasta, pöytien paikoista sekä baarin toiminnasta. Meillä alkoholitarjoilu tulee hoitumaan niin, että käytössä on vieraille puoliksi open bar: tarjoamme ns. hanajuomat eli oluen, lonkeron ja siiderin, ja muut juomat vieraat saavat halutessaan ostaa paikan päältä. Tiedän, että joukossa on viinin ja erikoisoluen juojia, mutta näiden juomien sisällyttäminen tarjottaviin olisi nostanut juomabudjettiamme ihan liikaa. Toisaalta kaikki näistä halukkaista voivat pihille päälle sattuessaan juoda kyllä myös niitä ilmaisia juomia, mutta kaikilla lienee varaa ostaakin haluamansa erikoisemmat litkut. Lisäksi sovimme baarimikon poistuvan iltayhdeksältä, jotta saamme olla vain omalla porukalla. Tämän jälkeen kulutetut juomat laskutetaan meiltä sen mukaan, paljonko niitä on kulunut. Mielestämme tämä on hyvä systeemi, sillä en halua vieraita ihmisiä norkoilemaan paikalla enää myöhäisillasta, kun varsinaiset bileet ovat alkaneet.


Palaveri sujui tosi sutjakasti läpi, sillä olin kerännyt tärkeät kysymykset listaksi. Netistä ja Facebookin hääryhmistä löytää hyviä listoja, joiden kanssa kannattaa marssia keskustelemaan hääpaikalle. Kannattaa ottaa mitta mukaan mikäli tarvitsee tietoa pöytäkoristeiden sijoittelusta. Me emme kokeneet tälle tarvetta, sillä meille ei tule mitään kaitaliinoja, ja koristeisiin otan muutenkin ylimääräistä luonnonmateriaalia varuiksi. Itse otin myös reilusti kuvia muistin tueksi, vaikka paikasta löytyykin kuvia netistä. Huomasin tarvitsevani mm. yhden kranssin, jota en aikaisemmin tullut ajatelleeksi. Eli kannattaa tutkailla hääpaikkaa ihan ajan kanssa ja miettiä siellä hääpäivän kulkua. Päätimme myös jättää omalta osaltamme vessakorit ottamatta niiden turhuuden takia: aika harvoissa häissä niitä loppupeleissä kukaan edes käyttää, muuten kuin piilopullojen osalta. Mikäli aikoo ottaa hääkuvat lähellä tuota juhlapaikkaa, niin suosittelen myös katsastamaan muutaman sopivan lokaation jo ennalta. Ettei sitten tule kiire kuvien kanssa. Samaan tapaan tiekylttien määrää on hyvä laskea juhlapaikalle saavuttaessa ja pohtia, monestako eri suunnasta vieraat sitä lähestyvät. Nykyään kyltit ovat varmaan navigaattorien myötä tosin jo vähän turhia, mutta onhan se kiva huomioida vieraiden paikanpäälle löytäminen simppelein kyltein. Meille olennaista oli myös katsastaa pistorasioiden sijainnit musiikkivehkeiden sekä irtovalaistuksen takia.

Olo on tosi tyytyväinen nyt kun kaikki pienetkin yksityiskohdat alkavat olla vähitellen selvillä. Toisaalta, eihän tässä ole enää välissä kokonaisista kuukausista kuin elokuu, ja sitten onkin jo meidän hääkuukautemme!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti